Clauze abuzive in contractele de telefonie
Implicatiile semnarii unui contract sunt evidente si de la sine intelese, totusi nu toti citim punct cu punct intregul text cand trebuie sa contractam un serviciu uzual, cum este cel de telefonie mobila.
Lucrurile devin si mai complicate cand acel contract este greu de analizat si interpretat fara ajutorul unui specialist. Si cum nimeni nu angajaza un avocat cand semneaza un contract de telefonie, legislatia prevede unele masuri de protejare a clientilor.
Clauzele din contractele incheiate cu consumatorii trebuie sa fie clare, fara echivoc si pentru intelegerea lor sa nu fie necesare cunostinte de specialitate.
De exemplu, o clauza prin care se prevede o penalitate de 0,5 la suta pe zi in cazul neplatii facturii echivaleaza cu 182,5% pe an.
Aceastra dobanda penalizatoare ar crea un dezechilibru care depaseste cu mult eventualele daune create de intarziere iar dintr-o suma modica de 500 lei, v-ati putea trezi in cativa ani cu o citatie de chemare in judecata prin care vi se cer cateva zeci de mii de lei.
![](https://www.avocatiordan.ro/image/cache/catalog/3706-600x400.jpg)
E bine sa stiti ca astfel de clauze ascunse in contract sunt usor de combatut in fata instantei si nu trebuie sa dati curs solicitarii de a le plati.
Mai mult, clauzele abuzive prin care compania de telefonie mobila instituie o penalitate deosebit de mare in raport cu suma pe care clientul o are de plata se sanctioneaza din oficiu de instanta tocmai cand compania incearca sa recupereze datoria.
Astfel ca, de multe ori, companiile de recuperari pierd actiunile pe care singure le-au intentat.
O data constatata de catre instanta clauza abuziva, aceasta va fi eliminate din contract iar dumneavoastra nu veti mai avea de plata suma respectiva.
O alta clauza abuziva inatalnita in contractele cu operatorii de telefonie mobile este cea prin care clientul, in cazul incetarii contractului este obligat sa plateasca restul de rate pe care le-ar cuprinde intregul abonament.
Aceasta clauza este prevazuta exclusiv in favoarea furnizorului, clientul neavand, in fapt, optiunea incetarii contractului inainte de termen.
Aceste prevederi contractuale care sunt in mod vadit in defavoarea clientului nu pot fi adaugate in contract decat daca clientul are posibilitatea reala de negociere a lor si eventual de excludere.
Dovada negocierii prealabile a unor clauze abusive este in sarcina furnizorului.